mars-motoru-nedir

Marş Motoru Nedir? Nasıl Çalışır ve Görevi Nedir?

Marş Motoru Nedir?

Marş motoru, özellikle otomobil sevdası olan kişilerce mekanik bir parça olarak tanınmakta olan ve ilk öğrenilen parçalardan birisidir. Marş motoru, otomobilin motoruna ilk hareketi veren parçadır. Marş motorunun çalışma prensibi, özellikleri ve teknik detayları hakkında bilgiler, makalemizde size aktarılacaktır.
Marş motorunun en önemli ve unutulmayacak özelliklerinden birisi; aracın kontağının marş motoruna bağlı olmasıdır. Otomobilin kontağı çevrildiği zaman, motorun hareketlenebilmesi için ihtiyaç duyduğu güç bu parça vasıtasıyla aktarılmaktadır. Standart özelliklerde olan bir otomobilin, en çok enerji üreten parçası, marş motorudur. Bu sebeple marş motorunun en fazla 10 saniye çalıştırılması gerekmektedir. Marşa basılması ile otomobilin iç mekan ışıklandırması ve farlarında güç kaybı olması sebebiyle bir kısılma yaşanmaktadır.
Yukarıda sayılmakta olan bilgilere ek olarak; marş motoru hakkında bilinmesi gereken bir diğer önemli konu ise; marşa basılmasına karşın marş motoru dönme tepkisi vermiyorsa anlaşılmalıdır ki; ya akü bitmiştir ya kutup başları gevşemiştir ya bağlantılarda bir oksitlenme durumu söz konusudur ya da marş motorunun kömürü bitmiştir. Marş motorunun çalışmaması durumu ile karşılaşıldığı zaman, ısrar ederek marşa basmak suretiyle aracın zorlanması anlamsız olmaktadır. Ayrıca marşa maksimum basma süresi olarak kabul edilen 10 saniyenin geçilmesi durumunda, aracın aküsü kendiliğinden boşalacaktır. Şayet marş motorunu, otomobil hareket halinde iken çalıştırmaya çalışırsanız; marş motorunun önemli parçalarından olan volan dişlilerine zarar verebilirsiniz.
Marş motoru hakkında akılda kalması gerekenleri şu şekilde özetleyebiliriz; marş motoru otomobilde yer almakta olan ufak ancak en önemli parçalardan birisidir. Çünkü bu ufak parça olmazsa otomobiliniz çalışamaz. Marş motoru, akümülatörden aldığı elektrik vasıtasıyla çalışmaktadır ve kendisine bağlı olarak çalışmakta olan volan dişlilerinin dönmesini sağlar. Volan dişlilerinin dönmeye başlamasıyla birlikte, otomobilinizdeki hava ve yakıt aracın motoruna dolmaya başlar. Böylece pistonlar ilk hareketini yapmaya başlar.

Marş Motoru Nasıl Çalışır?

Marş motorunun çalışmasını sağlayan ilk etken, kontağı çevirmekte olan insanın gücüdür. Sürücü, kontak anahtarını çevirince, marş motorunda bulunmakta olan dişli, krank miline bağlı olan volan dişlileri ile iç içe geçmek suretiyle hareketlenir. Volan dişlisi, bu olayın hemen sonrasında oluşan dönme kuvvetini, krank mili parçasına iletir. Bu şekilde hem otomobilde bulunmakta olan yakıt hem de atmosferde olan hava, birbiri ile karışmak suretiyle aracın motoruna dolar. Sonuçta, pistonların ilk hareketi başlamış olur.
Yukarıda anlatıldığı üzere motorunuza ilk hareketini bu şekilde vermiş olursunuz. Fakat otomobiliniz çalışmaya başlamasına rağmen siz hala kontak anahtarını çevrili olarak tutmaya devam ederseniz; marş motoruna önemli oranda zarar verirsiniz. Marş motoruna zarar vererekte marş motorunun ömrünü kısaltmış olursunuz.
Marş motorunun ömrünü kısaltma sebebiniz, kontağı çevrili tuttuğunuz sürece dişlilerin birbirine çarpmasına izin vermenizdir. Kontak anahtarını çevrili tutarak, dişlilerin birbirine çarpmasına sebep olurken devamlı dönen parçaların, motor dişlisine sürtmesine sebep olursunuz.

Marş Motorunun Görevi Nedir?

Marş motorunun temel görevi; dışarı çıkarak, motorun dişlisini çevirmeye yardımcı olmak ve motora ilk hareketini sağladıktan sonra vakit kaybetmeksizin tekrar yuvasına dönmesidir. Çünkü en kısa sürede yuvasına dönmek üzere programlanmıştır ve buna uygun olarak üretilmiştir. Fakat siz, marş motorunun görevini yerine getirmesine karşın yuvasına dönmesine izin vermezseniz; dönen dişlilerin birbirlerine çarpmasına, darbeler almasına ve zamanla yıpranmasına sebep olursunuz. Belli bir süre sonra dişlileriniz yanar.
Yukarıda bahsedilmekte olan arızaya sebep olmamak adına; aracınızın motoru çalışır çalışmaz kontak anahtarından elinizi çekmeye alışın. Otomobiliniz, siz ilk hareketi verdikten sonra ne yapacağını bilmektedir.
Günümüz koşullarında teknolojinin daha çok araçlara entegre edilmesi sebebiyle, anahtarsız olan araçlar üretilmektedir. Bu tarz araçlarda, bu şekilde bir sorun bulunmamaktadır. Çünkü bu tip otomobillerde, start düğmesine basmanız ile birlikte aracınız kendi kendisini ayarlayarak çalışacaktır. Eğer benzinli bir araç ise hemen çalışırken, dizel bir araç ise yeterli ısıya gelinceye dek ısınır, yakıtı ısıtır ve sonrasında çalışmaya başlar. Elbette anlatılan bu durum, otomobilinizde saniyeler almaktadır.

Marş Motorunda Sık Görülen Arızalar

Otomobilinizin kontağını çevirmeniz ile birlikte; marşa bağlı olarak çalışmakta olan dişliler, birbirine kenetlenmeli ve iç içe geçmek üzere çalışmalıdır. Olması gereken bu iken, marş motorlarının çalışması hususunda en sık karşılaşılan sorunlardan birisi budur. Yani marş motoruna bağlı olarak çalışan dişliler, birbirine iyice kenetlenemeyebilir ve sağlıklı bir şekilde iç içe geçememeleri sebebiyle arıza verebilir. Bu durumu, aracınızdan rahatsız edici sesler duyduğunuz zaman anlarsınız.
Anlatılmakta olan bu arıza durumunun en belirgin olarak ortaya çıkmasına neden olan durumlardan birisi; marş motorunun, burç yataklarının aşınması durumudur. Böyle bir durumla karşılaştığınızda yapmanız gereken, burç yataklarını yenilemektir. Ayrıca otomobilinizin yağlarını belirli aralıklarla kontrol etmeniz, azaldığını gördüğünüzde gerekli takviyeyi yapmanız bu gibi arıza durumlarıyla karşılaşmanızı önleyecektir. Ayrıca motorunuzun sağlıklı olarak çalışmasına yardımcı olacağı gibi motorunuzun da ömrünü uzatır.
Marş motorunda sık karşılaşılan arızalardan bir diğeri ise; akü ve marş arasındaki bağlantıyı sağlamakta olan ve kabloları tutma görevi olan civataların eskimesi, esnemesi ve gevşemesi durumlarıdır. Bu civata parçalarının bir nevi kontak görevi görmekte olan arka uçları, bu şekilde marş terminaline bağlı olarak seri halde sıralanmış olan sargıların kopmasına sebebiyet verebilir. Bu durumda arızaya yol açmaktadır.
Yukarıda sayılmakta olan durumların dışında; motor aksamında yer almakta olan fırça ve kollektörlerin aşınması, oksitlenmeye maruz kalması veya eskimesi gibi durumlarda arızalara sebebiyet verebilmektedir. Bu tarz oksitlenmeler ve aşınmalar sebebiyle; gelen akımların geçişi zorlaşmış olur. Bunun sonucunda da marşın dönmesi ağırlaşır veya hiç dönemez duruma gelir. Bu tarz sıkıntılar, önemsenmesi ve dikkat edilmesi gereken durumlardır. Bilhassa aracın yıllık bakımları aksatılmamalıdır.

0 cevaplar

Cevapla

Tartışmaya katılmak ister misiniz?
Yorum yazmaktan çekinmeyin.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir