lastik hakkında sökme takma makinası

Otomobil Lastikleri Hakkında Önemli Bilgiler

 

Lastikler

Lastiğin temel görevi, aracınıza yoldan gelebilecek olan herhangi bir olumsuz etkiyi, absorve etmek ve motorun gücünün transferini sağlayarak, aracınızın güvenli bir şekilde seyir etmesini sağlamaktır. Lastikler, sürüş esnasında sürücünün ve yolcuların güvenliklerini ve konforlarını sağlayan en önemli unsurlarda başı çekmektedir.

Lastiklerin Hava Basıncı

Aracınızın lastiklerinin hava basıncını en az ayda 1 kere olmak üzere sağlıklı bir basınç ölçer cihazıyla kontrol etmelisiniz. Çünkü lastiklerinizde gereğinden fazla veya az miktarda hava bulunması, lastiklerinizin aşırı seviyede, hızla aşınmasına ve yıpranmasına neden olmaktadır. Ayrıca lastiklerin aşırı derecede ısınması ve yıpranması ise; aşırı yakıt tüketimi ile maddi durumunuza zarar verebileceği gibi; lastik patlaması gibi hayati tehlikelere de neden olabilir.

Lastiklerinizin basınçlarını, lastikleriniz soğuk durumdayken yani kısa süre yol aldığınız durumlarda ölçmeniz daha sağlıklı sonuçlar almanızı sağlayacaktır. Örneğin aracınızı 1 km dahi kullanmış olsanız, lastiklerinizin hava basıncının artacağını unutmamalısınız.

Eğer aracınızda sürekli olarak, lastik hava basınçlarının düşmesi sorununu yaşıyorsanız; bu durum tekerleklerde bir arızanın göstergesi olabilir. Şayet böyle bir durum yaşadığınızdan şüpheleniyorsanız; en kısa sürede profesyonel bir lastik bayiine aracınızı götürmenizi tavsiye ederiz.

Lastiklerin Hasar Görmesi

Günümüz modern lastikleri, gün geçtikçe daha sağlam ve daha dayanıklı olmak üzere üretilmektedir. Ancak lastiklerin günlük olarak kullanıldıkları göz önüne alındığında, belirli seviyede hasara maruz kalmakta oldukları unutulmamalıdır. Lastiklerin kullanımı esnasında aşamalı olarak hava basınç kayıpları yaşanmaktadır. Bu şekilde kademeli olarak hava kayıpları ise; lastiğin kuşak paketindeki çelik yapıdaki tellerinin paslanmasına veya lastiğin sırt kısmında ayrışmalara sebep olmaktadır.

Hasarlı olan lastiklerin en açık belirtileri; çivi deliği, balon oluşumu, lastiğin sırt kısmında kesikler oluşması ve kopmaların olmasıdır. Lastiklerde meydana gelen düzensiz aşınmalar ise; aracınızın şasi ve rot ayarlarında birtakım bozulmalara neden olabilir. Ayrıca aracınızda çeşitli şasi ve rot ayarı bozuklukları yaşanıyorsa; bu bozuklukları gidermeksizin yeni lastik almanız, aldığınız yeni lastiklerinde kısa sürede aşınmasına sebep olacaktır.

Lastiklerde Diş Derinliği

Aracınızda aşınmış lastik kullanmanız; kötü hava koşullarında, kaygan veya çamurlu olan yol durumlarında aracınızdan beklediğiniz performansı alamamanıza neden olabilir. Bu yüzden sürücüler, lastik sırtlarında oluşmuş olan aşınmaları dikkate almalıdırlar. Eğer lastiklerinizin diş derinliği, güvenli sürüş için belirlenmiş olan 1,6 mm seviyesine gelmişse veya bu seviyenin de altına düşmüşse, mutlaka yenisi ile değiştirmeniz gerekmektedir.

Ayrıca ek bilgi olarak; yaz lastiklerinizin diş derinliği 2 mm ye düşmüşse; geniş profil lastik kullanıyorsanız diş derinliği 3 mm’nin altına düşmüşse ve bahar lastikleri kullanıyorsanız diş derinliği 4 mm’nin altına düşmüşse, mutlaka en kısa sürede yenileri ile değiştirmeniz gerekmektedir.

Lastiklerin Yaşı

Bütün otomobil lastikleri, hiçbir hasar dahi görmemiş olsalar, 8-10 yıllık süre sonrasında faydalı ömürlerini yitirmektedirler. Lastiğin temel maddesi olan kauçuk bileşimi, belli bir süre sonra fonksiyonlarını kaybetmesi sebebiyle ömrünü tamamlamaktadır. Bu durum genel olarak lastiğin kuşak paketinde ve lastiğin iç yapısında tahribata neden olmaktadır.

Lastiklerin doğrudan güneşe maruz kalması ve yüksek ısı değerleri, lastiğin yaşlanma sürecini hızlandıran sebeplerdir. Eğer aracınızı uzun bir süre kullanmayı düşünmüyorsanız; lastiklerini örtmeniz, onların korunmasına yardımcı olacaktır. Eğer düzenli olarak kullanmadığınız bir aracınız varsa; bu aracınızın lastiklerini 5-7 yılda bir yenilemenizi öneririz. Ayrıca aracınızın yedek lastiği 6 yıldan daha eski ise yalnızca acil durumlarda sizi bir süreliğine idare edecek konumdadır. Bu yedek lastiğe de pek güvenmemenizi öneririz. Çünkü hiç kullanılmasalar da lastiklerin, belli süre ömürleri vardır.

Lastiklerin Tamiri

Lastikler, bu konuda eğitim görmüş olan uzman kişilerce tamir edilmelidir. Lastiklerin sağlıklı olarak tamir edilebilmesi için, jantlarından sökülerek, yama ve tampon kullanılarak tamiri gerçekleştirilmelidir.

Lastik Balans Ayarı

Balans ayarı sağlıklı olarak yapılmamış olan lastikler; aracın seyir halindeyken sarsılmasına neden olmasının yanı sıra lastiklerin erken zamanda aşınmasına, sürücünün gereksiz yorulmasına ve otomobilin süspansiyon aksamlarının gereksiz yere aşınmasına sebep olmaktadır.

Lastiklerin balans ayarının, lastiklerin ilk takılması zamanında ya da tamir sonrasında yeniden monte edilmesi aşamasında yapılması gerekmektedir. Lastik balans ayarı, lastiklerden gelen sarsıntı veya titreme durumlarında mutlaka kontrol edilmelidir.

Lastiklerin Rotasyonu

Lastiklerin rotasyona tabi tutulması işlemi, lastik değişimini yapabilen herkesçe sağlanabilir. Bunu yapmak çor zor bir iş değildir. Elbette bu konuda profesyonel olan kişiler bu işi çok daha kolay, kısa zamanda ve güvenilir olarak halletmektedir.

Tüm araçların kullanım kılavuzlarında, doğru rotasyon şekilleri hakkında model ve plan sunulmaktadır. Eğer aracınıza özel bir plan verilmemişse; her 8.000 – 10.000 km de bir lastiklerinizi rotasyona tabi tutmanız uygun olacaktır.

Mekanik Düzen Ayarı

Aracınızın mekanik düzen ayarlarının sağlıklı olarak çalışıyor durumda olması için; aracınızın tüm süspansiyon, direksiyon parçaları ve lastiklerinin düzgün olarak çalışıyor durumda olması gerekmektedir. Eğer düzensiz lastik aşınması sorunu yaşıyorsanız bunun sebebi, yanlış mekanik düzen ayarlarından kaynaklanıyor olabilir. Bu durumda, aracınızın mekanik aksamlarının bir profesyonel tarafından kontrol edilmesi ve gerekiyorsa bakımının yapılması gerekmektedir.

Lastiklerin sökülüp takılmasında kullanılan otomatik makinalara  gözatmak için tıklayınız : Lastik sökme takma makinası

Teknik Balans ürünleri :  Lastik sökme takma makinaları

 

0 cevaplar

Cevapla

Tartışmaya katılmak ister misiniz?
Yorum yazmaktan çekinmeyin.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir